BRNO
V Brně se můžeme setkat hned se třemi stavbami, pod nimiž je Hubert Gessner podepsán.
okresní nemocenská pokladna
Hubert Gessner, projekt: 1903
Milady Horákové 329/24
nemovitá kulturní památka
V roce 1903 projektoval Hubert Gessner objekt okresní nemocenské pokladny, stavba byla dokončena v roce 1904. Gessner zde kombinoval dva základní přístupy: funkční materiálovou skladbu (kov, cihla, beton, sklo, keramický obklad) a princip geometrizace; jasnou strukturu a řád podtrhovala přísná symetrie, u níž nebezpečí stereotypu eliminovaly motivy konvexních a konkávních prvků.
Stavba představuje významný doklad geometrické fáze vídeňské secese. Podle Pavla Zatloukala se jedná o architektovo vůbec nejradikálnější vystoupení a představuje jeden z vrcholů secesní architektury nejen v Brně, ale také ve střední Evropě. Jan Sedlák konstatoval, že se tato budova stala pro Brno příkladem moderně řešené úřední budovy spojené s nájemním domem. Hloubkovým zastavěním parcely zde vznikly dva trakty vzájemně spojené schodištěm. V přízemí uličního traktu jsou obchody, ve čtyřech patrech pak osm třípokojových nájemních bytů. Úřadovna pokladny se nacházela v prvním patře zadního traktu, kde byly další, ale již menší byty; provoz činžovního domu a úřadu byl zcela oddělen.
Výrazným interiérovým prvkem byl čtverec a pravoúhlá forma, v polychromii převládala bílá barva; geometrický ornament ovšem Gessner změkčil a obohatil stylizovanou vegetabilní dekorací. Na dobových snímcích vidíme, že čistě bílé stěny kontrastovaly s tmavým nábytkem vysokého lesku a ze stejného materiálu zhotovenými dveřmi, okny a obložením stěn. V interiérech nechyběly ani keramické a skleněné výzdobné prvky, do „tradičnější“ secesní podoby je vytvarováno schodištní zábradlí a mřížky ve skleněných výplních dveří do bytů.
ústřední městské lázně
Hubert a František Gessnerovi, projekt: 1905 (?)
Rašínova 643/12
V letech 1905–1906 byla postavena budova ústředních brněnských lázní. Lázně ale byly na sklonku druhé světové války značně poškozeny bombardováním a po rekonstrukci a další přestavbě pozbyly téměř úplně původní podobu. Stavbě dominovalo výrazné vertikální členění uličního průčelí, k wagnerovskému stylu odkazovalo například obložení eternitovými deskami s charakteristickým nýtováním. Fasáda měla také pro Huberta Gessnera příznačné zvlnění, jemuž dodávala razantní křivka korunní římsy a profilovaná ostění oken nejvyššího patra až barokní ráz.
přístavba sanatoria dr. Thorsche
Hubert a František Gessnerovi, projekt: 1905–1912 (?)
Drobného 307/38
nemovitá kulturní památka (průčelí domu)
Neorenesanční sanatorium dr. Josefa Maendla projektoval v srpnu 1894 vídeňský architekt Franz Gruber (1837–1918); stavební plány byly komisionálně projednány 2. dubna 1895. O deset (?) let později navrhovali – již pro dr. Fritze Thorsche – přístavbu sanatoria bratři Hubert a František Gessnerovi. Návrh bohužel není datován, je signován „ARCHITEKTEN HVB. V. FR. GESSNER“. Z Gruberova symetrického průčelí se sedmi vertikálními okenními osami, z nichž krajní osy – rizality – mají pouze jednodílná okna, ujmuli Gessnerové do své přístavby poslední osu vpravo. Také přístavba je symetrická; mezi postranními rizality je v celé centrální ose umístěn mohutný konvexní arkýř: ve druhém patře je lodžie lemovaná dórskými sloupy, která zároveň vytváří balkon ve třetím patře. Výzdoba fasády pak uzpůsobuje přístavbu původnímu objektu.
Městské muzeum
Masarykovo náměstí 276
766 01 Valašské Klobouky
telefon: +420 577 320 095
Email: muzeum@kvs-vk.cz